Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Οι εκλογές του ΕΔΟΕΑΠ και οι γνωμοδοτήσεις Μαυραγάνη - Μπελίτση

Είναι παράνομες οι εκλογές του ΕΔΟΕΑΠ; 2

Σας παραθέτουμε την απάντηση που κατατέθηκε σήμερα στο έκτακτο διοικητικό συμβούλιο της ΕΣΗΕΜ-Θ  για την σύγκληση του οποίου μπορείτε να διαβάσετε λεπτομέρειες, στην ανάρτηση που προηγήθηκε

http://dimosiografoisimmetexoun.blogspot.gr/2013/02/blog-post_26.html

Επιγραμματικά αναφέρουμε ότι με ψήφους 5 προς 2 απορρίφθηκε η πρότασή μας για διενέργεια Γενικής Συνέλευσης έστω και με διαφορά λίγων ωρών από τις αρχαιρεσίες
.
Επίσης όπως θα δείτε και στη γνωμοδότηση συνεχίζει να μένει αδιευκρίνιστο το ερώτημα.
Μπορούμε να πάμε σε ψηφοφορία χωρίς συνέλευση;

Παραθέτουμε επίσης την γνωμοδότηση του Νομικού συμβούλου της ΕΣΗΕΑ για να έχετε πλήρη εικόνα των κοινών και των διαφορών...

(Θα ακολουθήσει ανάρτιση με τις λεπτομέρειες της συνεδρίασης)


Η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της ΕΣΗΕΜΘ
με ημερομηνία -26-02-2013



''Προς
Τον Πρόεδρο
Και τα μέλη του Δ.Σ.

Θέμα: Αρχαιρεσίες ΕΔΟΕΑΠ

Οι διαδικασίες εκλογής διοικητικού συμβουλίου του ΕΔΟΕΑΠ ρυθμίζονται από τα άρθρα 15, 22 και 26 του καταστατικού του ΕΔΟΕΑΠ σε συνδυασμό με τις διατάξεις των καταστατικών των οικείων Ενώσεων από τα μέλη των οποίων εκλέγεται το δ.σ.

Το καταστατικό του ΕΔΟΕΑΠ έχει εγκριθεί με την υπ’ αριθμ. 58120/Ν της 16/24 Δεκ 1968 (ΦΕΚ Β 724) απόφαση του προέδρου κυβερνήσεως και του υπουργού Προεδρίας. Ως εκ τούτου, οι διατάξεις του καταστατικού έχουν ισχύ νόμου και είναι υποχρεωτικές και δεσμευτικές έναντι πάντων.
Στο άρθρο 15 παρ. 3 του καταστατικού του ΕΔΟΕΑΠ ορίζεται ότι:
«Αν παραιτηθούον πέντε μέλη του διοικητικού συμβουλίου, ή, ταυτόχρονα, ο πρόεδρος και ο αντιπρόερος, το δ.σ. θεωρείται ότι έχει παραιτηθεί στο σύνολό του και οι Ενώσεις είναι υποχρεωμένες να συγκαλέσουν, μέσα σε 15 ημέρες γενική συνέλευση για την ανάδειξη νέου δ.σ. Ως την εκλογή νέου δ.σ. το παλαιό εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντά του».

Από τη γραμματική διατύπωση της παραγράφου αυτής προκύπτει με σαφήνεια ότι η ΕΣΗΕΜ-Θ υποχρεούται να συγκαλέσει και να διενεργήσει έκτακτη γενική συνέλευση σύμφωνα με τα άρθρα 25, 26, 27 και 28 του καταστατικού της, για την εκλογή αντιπροσώπου στο δ.σ. του ΕΔΟΕΑΠ, μέσα σε χρονικό διάστημα 15 ημερών  από την παραίτηση των μελών του δ.σ. του ΕΔΟΕΑΠ.

Σκοπός της ανωτέρω διάταξης θεωρώ ότι είναι η άμεση αναπλήρωση του κενού διοίκησης του ΕΔΟΕΑΠ και η εκλογή νέας διοίκησης, που θα έχει τη νομιμοποίηση να λαμβάνει αποφάσεις, προκειμένου να μπορεί να διοικηθεί το Ταμείο. Η ερμηνεία που δίδεται, ότι το καταστατικό του ΕΔΟΕΑΠ κάνει λόγο για εντός 15 ημερών από τις παραιτήσεις διεξαγωγή γενικής συνέλευσης και ορισμό αρχαιρεσιών πέραν της προθεσμίας αυτής, δεν με βρίσκει σύμφωνο, διότι με την ερμηνεία αυτή αλλοιώνεται η πρόβλεψη του καταστατικού για αναπλήρωση του κενού διοίκησης του ΕΔΟΕΑΠ μέσα σε διάστημα, το ανώτερο, 15 ημερών, με εκλογές και αποτροπή λειτουργίας του ΕΔΕΟΑΠ με «υπηρεσιακό» δ.σ. 

Σε περίπτωση που οι Ενώσεις είχαν μόνον υποχρέωση διεξαγωγής έκτακτης γενικής συνέλευσης εντός 15 ημερών και αφηνόταν στη διακριτική τους ευχέρεια να ορίσουν τις αρχαιρεσίες και μετά το διάστημα αυτό χωρίς κανένα περιορισμό, θα υπήρχε το ενδεχόμενο να παραμένει για μακρό χρονικό διάστημα χωρίς διοίκηση ο ΕΔΟΕΑΠ, και αυτό το ενδεχόμενο ήταν που ήθελε να αποτρέψει το καταστατικό.

Περαιτέρω, ούτε η ερμηνεία που δίδεται ότι προϋπόθεση για να διεξαχθούν οι αρχαιρεσίες για εκλογή αντιπροσώπων στον ΕΔΟΕΑΠ είναι προηγουμένως να έχει προηγηθεί εκλογοαπολογιστική γενική συνέλευση του ΕΔΟΕΑΠ με βρίσκει σύμφωνο, καθόσον από τη συνολική επισκόπηση του καταστατικού του ΕΔΟΕΑΠ δεν προκύπτει σύνδεση των εκλογών για την ανάδειξη του δ.σ. του ΕΔΟΕΑΠ με τη διεξαγωγή της γ.σ. του ΕΔΟΕΑΠ.

Εφόσον λοιπόν οι αρχαιρεσίες της γενικής συνέλευσης για την εκλογή αντιπροσώπου της ΕΣΗΕΜ-Θ στον ΕΔΟΕΑΠ δεν διεξαχθούν έως 27.2.2013, ήτοι εντός 15 ημερών από την παραίτηση των 5 μελών του δ.σ., οι εκλογές είναι πιθανόν να προσβληθούν από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον με προσφυγή στα δικαστήρια. 

Κατ επέκταση, είναι πιθανόν να προσβληθούν από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον και οι αποφάσεις του «υπηρεσιακού» δ.σ. του ΕΔΟΕΑΠ μετά τις 27.2.2013. Στην περίπτωση δε που μία ή και περισσότερες Ενώσεις δεν εκλέξουν αντιπροσώπους στο δ.σ. του ΕΔΟΕΑΠ εντός της ανωτέρω προθεσμίας, τότε ανεξαρτήτων των αποτελεσμάτν των αρχαιρεσιών των άλλων Ενώσεων θα υπάρχει αδυναμία συγκρότησης δ.σ., οπότε οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να ζητήσει από τα δικαστήρια το διορισμό προσωρινής διοίκησης, που θα έχει ως αποκλειστικό σκοπό τη διενέργεια αρχαιρεσιών.

Ο νομικός σύμβουλος
Στρατής Μαυραγάνης

Η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της ΕΣΗΕΑ με ημερομηνία-13-02-2013


13/2/2013
Προς
Τον Πρόεδρο
Και τα μέλη του ΔΣ

Θέμα: Παραίτηση 5 μελών ΔΣ ΕΔΟΕΑΠ.
1. Ότι αφορά την εκλογή διοίκησης του ΕΔΟΕΑΠ ρυθμίζεται από τα άρθρα 15, 22, και 26 του Καταστατικού του ΕΔΟΕΑΠ σε συνδυασμό και με τις για το αυτό θέμα διατάξεις των Καταστατικών των οικείων Ενώσεων από τα μέλη των οποίων εκλέγεται το ΔΣ του ΕΔΟΕΑΠ .
2. Το Καταστατικό του ΕΔΟΕΑΠ έχει εγκριθεί με την υπ’ αριθμ. 58120/Ν της 16/24 Δεκ 1968(ΦΕΚ β’ 724) απόφαση του Προέδρου Κυβερνήσεως και του Υπουργού Προεδρίας. Ως εκ τούτου οι διατάξεις του Καταστατικού έχουν ισχύ νόμου και είναι υποχρεωτικές και δεσμευτικές έναντι πάντων.
3. Προκειμένου περί παραιτήσεως μελών του ΔΣ η παρ. 3 του άρθρου 15 ορίζει ότι «ΙΙΙ. Επί παραιτήσει πέντε μελών του διοικητικού συμβουλίου, ή ταυτοχρόνου παραιτήσεως του Προέδρου και του Αντιπροέδρου, το Διοικητικόν Συμβούλιον θεωρείται ως συνολικώς παραιτηθέν, αι δε Ενώσεις υποχρεούνται εις σύγκλησιν Γενικής Συνελεύσεως εντός 15 ημερών, δια την ανάδειξιν νέου Διοικητικού Συμβουλίου. Μέχρι της εκλογής του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, το παλαιόν εξακολουθεί να ασκή τα καθήκοντά του» .
Το πρώτο ζήτημα που δημιουργείται είναι εάν στην περίπτωση αυτή, δηλαδή της εκλογής νέου ΔΣ μετά από παραίτηση των μελών του προηγουμένου ΔΣ, αν ισχύουν αναλογικά οι διατάξεις του άρθρου 26 του Καταστατικού του ΕΔΟΕΑΠ που αφορά τις αρχαιρεσίες. Η γνώμη μου είναι ότι ισχύουν εκτός από την παρ. 1, η οποία αναφέρεται στον καθορισμό της ημερομηνίας εκλογικής ΓΣ από το ΔΣ του ΕΔΟΕΑΠ. Και τούτο διότι κατά την παρ. 3 του άρθρου 15 οι Ενώσεις «υποχρεούνται στη σύγκλιση ΓΣ» με τον χρονικό περιορισμό ότι η σύγκλιση αυτή πρέπει να γίνει εντός 15 ημερών από της παραιτήσεως του ΔΣ.
Το δεύτερο ζήτημα που γεννάται είναι εάν εντός του 15νθημέρου πρέπει να γίνουν και οι εκλογές. Η άποψη μου είναι ότι εφόσον κατά τα λοιπά, δηλαδή ότι αφορά αυτήν καθ’ εαυτή την ΓΣ (χρόνος, απαρτία κλπ), εφαρμόζονται οι διατάξεις του Καταστατικού της Ένωσης το οποίο στο άρθρο 27 ορίζει ότι οι αποφάσεις στα θέματα της ημερησίας διάταξης λαμβάνονται την ίδια ημέρα που πραγματοποιείται ή συνεχίζεται η ΓΣ εκτός εάν η ΓΣ αποφασίσει να γίνει η ψηφοφορία άλλη ημέρα πάντως 5 εργάσιμες ημέρες από το τέλος της συζητήσεως. Ως εκ τούτου φρονώ ότι εντός του 15νθημέρου πρέπει να οριστεί η ΓΣ η οποία μπορεί να ορίσει την ημερομηνία αρχαιρεσιών και πέρα του 15νθημέρου και πέραν των 5 εργασίμων ημερών από του τέλους της ΓΣ. Ως προς το τελευταίο τούτο συνάγεται από την παρ. 3 του άρθρου 28 του Καταστατικού της ΕΣΗΕΑ κατά την οποία οι υποψηφιότητες υποβάλλονται γραπτά στην Γραμματεία της Ένωσης 5 πλήρεις ημέρες πριν από τις αρχαιρεσίες και διαβιβάζονται στην Εφορευτική Επιτροπή η οποία ανακηρύσσει τους υποψηφίου και γνωστοποιεί τον κατάλογό τους καθώς και το προγραμμάτων αρχαιρεσιών». Είναι φανερό ότι εάν θεωρηθεί ότι οι αρχαιρεσίες πρέπει να γίνουν εντός 5 ημερών από το πέρας των συζητήσεων της ΓΣ η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 28 είναι δυνατό να εφαρμοστεί.
Εάν γίνει δεκτή, όπως εγώ υποστηρίζω, η άποψη ότι η ΓΣ μεν συγκαλείται εντός του 15νθημέρου αλλά οι εκλογές μπορεί να οριστούν και πέραν του 5νθημέρου από το πέρας των συζητήσεων της ΓΣ γεννάτε το ερώτημα του εάν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος εντός του οποίου πρέπει να οριστούν οι εκλογές από τη ΓΣ. Το Καταστατικό δεν ορίζει τίποτε περί αυτού.
Για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα θα πρέπει να προηγηθεί η απάντηση στο ερώτημα εάν οι εκλογές πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα δηλαδή την ίδια ημερομηνία από όλες τις Ενώσεις. Και επ’ αυτού υπάρχει κενό στο Καταστατικού του ΕΔΟΕΠ, διότι και εάν εφαρμοστεί η διάταξη της πα. 1 του άρθρου 26 – πράγμα το ποίο αρνούμαι- και πάλι ομιλεί για κοινή ημερομηνία ΓΣ και όχι εκλογών. Από καμία διάταξη του Καταστατικού, λοιπόν, δεν προκύπτει ότι πρέπει να οριστεί κοινή ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών πλην όμως είναι αναγκαίος ο κατόπιν συνεννοήσεως των τεσσάρων Ενώσεων ορισμός κοινής ημέρας διεξαγωγής αρχαιρεσιών – όπως μέχρι σήμερα συνέβαινε – για να αποφευχθεί ο όποιος επηρεασμός κατά την εκλογή των μελών του ΔΣ.
Αφού λοιπόν θα πρέπει να είναι κοινή η ημερομηνία των εκλογών δεν μπορεί η ημερομηνία που θα ορίσει η ΓΣ της ΕΣΗΕΑ να είναι διαφορετική από εκείνη που θα οριστεί από τις ΓΣ των άλλων Ενώσεων. Σε κάθε όμως περίπτωση η ημερομηνία της εκλογής θα πρέπει να οριστεί εντός ευλόγου χρόνου από τη λήξη των συζητήσεων της ΓΣ.
3. Εφόσον κατ’ άρθρο 15 παρ. 3 του Καταστατικού του ΕΔΟΕΑΠ «οι Ενώσεις υποχρεούνται στη σύγκλιση ΓΣ» η ΓΣ έχει τον χαρακτήρα της έκτακτης ΓΣ. Σύμφωνα δε με τα άρθρα 26 παρ. 3, 4 και 5 « 3. Για την τακτική ή έκτακτη Γενική Συνέλευση ειδοποιείται κάθε μέλος χωριστά και η σχετική πρόσκληση δημοσιεύεται σε δύο τουλάχιστον πρωινές και δύο απογευματινές εφημερίδες. Οι προσκλήσεις στέλλονται και οι δημοσιεύσεις γίνονται επτά (7) τουλάχιστον ημέρες πριν από τη Γενική Συνέλευση. Στις προσκλήσεις αναφέρεται ο τόπος, η ημέρα και η ώρα της Συνελεύσεως… 4. Η Γενική Συνέλευση, τακτική ή έκτακτη, βρίσκεται σε απαρτία όταν είναι παρόν το 1/3 των τακτικών μελών πού έχουν πληρώσει τις συνδρομές του προηγούμενου χρόνου. 5. Αν δεν υπάρχει απαρτία, το Διοικητικό Συμβούλιο καλεί με την ίδια διαδικασία τη Γενική Συνέλευση σε νέα συνεδρίαση με τα ίδια θέματα μέσα σε 10 ημέρες, οπότε για την απαρτία είναι αρκετή ή παρουσία τού 1/4 των τακτικών μελών. …. Όταν πρόκειται για έκτακτη Γενική Συνέλευση, όπως εν προκειμένω, δεν γίνει απαρτία στη δεύτερη συνεδρίαση, ματαιώνεται η Συνέλευση.»
Για να αποτραπεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, στην περίπτωση μάλιστα που απαιτείται μεγάλος αριθμός μελών (για την απαρτία της συνέλευσης) κατ’ οικονομία μπορεί να οριστεί ημέρα ΓΣ με θέμα εκλογές ούτως ώστε, οι ψηφίσαντες να ληφθούν υπόψη και για τη συγκρότηση της απαρτίας. Εάν όμως οι ψηφίσαντες δεν αποτελούν τον αριθμό της απαρτίας τότε η ψηφοφορία είναι άκυρη και θεωρείται ως μη γενόμενη.
4. Στην περίπτωση που μία από τις ενώσεις δεν προκηρύξει ΓΣ ή δεν έχει απαρτία για να προχωρήσει σε ψηφοφορία (περίπτωση μη συμπληρώσεως 1/4 στη δεύτερη προσπάθεια σύγκλισης ΓΣ τότε ανεξαρτήτως των αποτελεσμάτων των ΓΣ των άλλων Ενώσεων υπάρχει αδυναμία εκλογής ΔΣ και συγκροτήσεώς του. Οπότε το οποιοδήποτε μέλος – μέτοχος μπορεί να προσφύγει στο Δικαστήριο ζητώντας το διορισμό προσωρινής διοίκησης, προτείνοντας και τα πρόσωπα. Στη δίκη μπορεί να παρέμβει οποιοδήποτε μέλος – μέτοχος προτείνοντας άλλα πρόσωπα και ο Δικαστής θα επιλέξει. Η προσωρινή διοίκηση έχει αποκλειστικό σκοπό την διενέργεια αρχαιρεσιών.
Λάζαρος Μπελίτσης




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου